Fallout 3
Poczekaj
30
sekund

Trzecia wersja sławnego cyklu gierek cRPG w postapokaliptycznym klimacie. Produkcją gierki Fallout 3 zajęła się drużyna deweloperska Bethesda Softworks, popularna przede wszystkim z serii The Elder Scrolls. Osią fabuły gierki są poszukiwania ojca.
Fallout 3 to następna wersja kultowej serii z gatunku cRPG, rozpoczętej w 1997 roku. Opracowaniem niniejszej części cyklu zajęli się producenci gierki The Elder Scrolls IV: Oblivion , wykorzystując jej ulepszony silnik. Aczkolwiek przykładowo system animacji i rezultatów świetlnych zaprojektowano od podstaw. Grać można z wykorzystaniem perspektywy FPP albo TPP, lecz niezależnie od wybranej kamery wysoka jakość oprawy wizualnej cieszy oko. Developerzy przedstawili nam życie w postnuklearnej sytuacji już od chwili narodzin głównego bohatera. Na początku zostajemy zabrani od konającej przy porodzie matki i poddani przez ojca (głos podłożył Liam Neeson) testowi DNA. Wybieramy wówczas swoją płeć, pochodzenie etniczne, unikalne aspekty aparycji etc. Szczególny nacisk został położony na wygląd twarzy, a po zakończonym procesie tata zdejmuje maskę i prezentuje własne oblicze, będące wyraźnie podobne do naszego. Z kolei tryb kształtowania siedmiu najważniejszych cech protagonisty zaprezentowano w formie książki specjalnej książeczki dla dzieciaki, zaś zapoznawanie się z systemem sterowania przypomina naukę chodzenia. W wieku dziesięciu lat otrzymujemy pistolet-zabawkę na kulki oraz naręczny komputerek Pip-Boy 3000, pozwalający chociażby na podgląd stanu zdrowia, zdolności i zbioru posiadanych przedmiotów. Dzięki temu urządzeniu słuchamy również stacji radiowych po uprzednim dostrojeniu się do ich częstotliwości. Rozgłośnie serwują nie jedynie oryginalną muzykę z lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku, lecz także podają kluczowe info (np. odnośnie zadań do wykonania). Nasze przygotowania do wyjścia z Krypty 101 kończą się w wieku lat dziewiętnastu, gdy ruszamy śladem zbiegłego ojca. Jest to rok 2277. Statystyki głównego bohatera przedstawiono w formie klasycznego falloutowego systemu S.P.E.C.I.A.L. (siła, percepcja, wytrzymałość itd.). Dowolne trzy spośród czternastu cech można rozwijać ciut szybciej, niż pozostałe. Egzystencja poza Kryptą 101 jest właściwie bitewą o przeżycie. Nie można obejść się bez wody (często radioaktywnej i tym samym niezbędnej do neutralizowania medykamentami), pożywienia oraz rzecz jasna broni (np. wszelkie narzędzia do atakowania na dystans, piła spalinowa, a nawet młot). Używamy jej w ramach systemu bitwy o nazwie V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System), umożliwiającego w oparciu o punkty akcji m.in. zatrzymanie upływu czasu i namierzanie konkretnych części ciała przeciwnika. Eksplorując wirtualny świat poruszamy się po obszarze lekko mniejszym od tego, który widzieliśmy w Oblivionie. Jest to rejon niegdysiejszej stolicy Stanów Zjednoczonych, zatem napotykamy jej charakterystyczne ruiny (chociażby pozostałości Mauzoleum Jeffersona). Brutalność w Fallout 3 została silnie wyeksponowana. Przykładowo trafiony w głowę przeciwnik żegna się z życiem w asyście rozbryzgującej się na wszystkie strony zawartości czaszki. Sceny tego typu ukazane są w zwolnionym tempie. Konfrontacje z oponentami nie należą jednakże do najłatwiejszych z uwagi na dopracowaną Sztuczną Inteligencję. Wrogowie kryją się za przeszkodami terenowymi, zbierają się w obliczu zagrożenia w niełatwe do pokonania szajki etc. Warto zauważyć, że niełatwość bitew nie dostosowuje się, tak jak w Oblivionie , do bieżącego stopnia zdolności protagonisty, zatem odwiedzenie niektórych miejsc jest możliwe dopiero po osiągnięciu odpowiedniego progu doświadczenia (ostatni to dwudziesty). Developerzy z Bethesda Softworks zaserwowali nam sporą ilość dostępnych zakończeń fabuły. Związane są one naturalnie z podejmowanymi podczas rozgrywki działaniami. W akcji znowu obserwujemy falloutowy system karmy, ewidencjonujący nasze uczynki i wpływający na relacje między bohaterem a światem. Ponadto do wsparcia możemy zatrudnić najemników, aczkolwiek Fallout 3 jest przede wszystkim grą, skoncentrowaną na jednej postaci.
Komentarze (najnowsze)
Dodaj komentarz